niedziela, 20 stycznia 2013

Drożdżowe z owocami i kruszonką...

Składniki:
ciasto
  • 4 żółtka
  • 3/4 szklanki cukru + 1 łyżka do drożdży
  • olejek pomarańczowy i cytrynowy - ja dodałam kilka kropelek małych
  • 40 g świeżych drożdży
  • 1 szklanka ciepłego mleka
  • 3 szklanki mąki (ja musiałam dodać więcej, żebym mogła ciasto jakoś umieścić w foremce)
  • 1/4 kostki roztopionego masła (moje miało 200 g, czyli dodałam 50 g)
  • ok. 1 kg śliwek (tym razem każdą śliwkę pokroiłam w paski i wyłożyłam nimi całe ciacho) lub inne owoce można dać dżemu :)
  • cynamon
kruszonka
  • 100 g miękkiego masła
  • 20 płaskich łyżek mąki
  • 8 łyżek cukru
  • 16 g cukru waniliowego
lukier:


  • cukier puder (ok. 1 szklanki, ale mozna więcej, mniej, w zależności od ilości pożądanego lukru)
  • kilka kropel wrzątku
  • aromat śmietankowy
     
     
     
    Wykonanie:
  • W wysokim naczyniu (użyłam miarki litrowej) rozetrzeć drożdże z łyżką cukru, a gdy staną się płynne dodać szklankę ciepłego (ale NIE gorącego) mleka, wymieszać i zostawić do wypełnienia naczynia.
  • W dużej misce utrzeć żółtka z cukrem na kogel mogel, a następnie dodać olejek pomarańczowy i cytrynowy.
  • Do utartych jajek dodać wyrośnięte drożdże i wsypać jednocześnie 3 szklanki mąki oraz pokrojoną kandyzowaną skórkę pomarańczową.
  • Wymieszać kilka razy dużą łyżką i na końcu dodać roztopione, lekko ostudzone masło i jeszcze raz dobrze wymieszać. (W przepisie oryginalnym to już jest koniec, zero wyrabiania, jednak ja trochę się bałam takie kleiste coś włożyć do formy, więc podsypałam jeszcze mąką i minimalnie wyrobiłam i dopiero wtedy przełożyłam do formy - i tak było dość klejące, ale chociaż plastyczne).
  • Przełożyć ciasto do wyłożonej papierem do pieczenia formy (u mnie prostokątna - 25 x 35 cm) i ułożyć owoce - ja użyłam śliwek.
  • Aby zrobić kruszonkę należy mąkę wymieszać z cukrem i cukrem waniliowym, dodać miękkie masło i wyrobić palcami.
  • Ciasto posypać kruszonką (pół placka posypałam również cynamonem) i wstawić do nagrzanego do 50 stopni piekarnika na 20 minut do wyrośnięcia.
  • Po tym czasie zwiększyć temperaturę do 165 stopni i piec przez ok. 20 - 25 minut (przed wyjęciem z pieca należy upewnić się, że ciasto w środku nie jest klejące przy pomocy drewnianego patyczka).
  • Ostudzone ciasto można polać lukrem, który robi się mieszając cukier puder z kilkoma kroplami wrzątku oraz aromatem śmietankowym, aż do uzyskania gładkiej konsystencji.
  •  Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz